یادداشت های یک دانش جو

برای ساختن باورهایی استوارتر و ریشه دارتر

یادداشت های یک دانش جو

برای ساختن باورهایی استوارتر و ریشه دارتر

یادداشت های یک دانش جو

نوشتن برایم همچون مشق اندیشیدن است. می نویسم پس هستم!

دنبال کنندگان ۷ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

رجوع به مشاور یک کار ایجابی است، نه فقط سلبی

چهارشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۰۰ ب.ظ

گفتگو با دکتر نوروزیدکتر رضا علی نوروزی

اشاره: دکتر رضاعلی نوروزی دکترای تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است. دکتر نوروزی همچنین یکی از بنیانگذاران “موسسه خیریه مهر” و در حال حاضر مدیر "مرکز مشاوره مهرآفرین" در اصفهان هستند. گفتگویی را با ایشان جهت معرفی مرکز مشاوره مهرآفرین و آشنایی با فعالیت­های این مرکز انجام داده ایم که از نظر می گذرانید:

 

-        به عنوان اولین سوال لطفا بفرمایید مرکز مشاوره مهرآفرین در چه زمانی و با چه هدفی شروع به کار کرد؟

مرکز مشاوره مهرآفرین سال 1388 فعالیت خود را به طور غیررسمی شروع کرد و از سال 1390 پس از دریافت مجوز از بهزیستی به نام موسسه خیریه مهر پیامبر اعظمِ (ص) اصفهان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. بنده هم به عنوان عضو هیات موسس خیریه و اولین مدیر عامل موسسه خیریه مهر در کنار مرکز مشاوره بودم و از سال 1391 مدیریت مرکز مشاوره مهرآفرین به عهده بنده گذاشته شد. در واقع این مدیریت جدید، نگاه جدید و تیپ کارهایی که الآن در مرکز انجام می شود از سال 1391 شکل گرفته است.

-        آیا مرکز مشاوره با موسسه خیریه مهر ارتباطی دارد و بخشی از آن به شمار می رود؟

بله. موسسه مهر پیامبر اعظم (ص) یک موسسه خیریه ماهیتاً فرهنگی است که یکی از زیرمجموعه های آن مرکز مشاوره مهرآفرین است. درآمد مرکز مشاوره هم صرف کارهای خیریه می شود.

-        فعالیت­های مرکز مشاوره در چه زمینه هایی است؟

مرکز مهرآفرین در ابتدا که شکل گرفت، فقط فعالیت مشاوره ای می کرد، از زمانی که ما مدیریت را به عهده گرفتیم، آمدیم در چند قلمرو فعالیت مشاوره ای را تعریف کردیم: حوزه کودک، حوزه درسی و برنامه ریزی تحصیلی، حوزه خانواده و ازدواج و .... منتهی ما به این نتیجه رسیدیم که اگر کسی بخواهد به مرکز مشاوره بیاید، یک ساعت باید بیاید، یک ساعت برود و یک ساعت هم اینجا بماند و یک هزینه ای هم بپردازد. چیزی که به ذهن ما رسید این بود که بیاییم مشاوره را غیرحضوری و نیمه حضوری کنیم. لذا کنار این مشاوره ها یکسری کارگاه ها را تعریف کردیم و یکسری محصولات را. مثل کتابهای داستانهای فکری برای کودکان ایرانی که یک رویکرد درمانی پیشگیرانه محسوب می شود. ما مشکلات کودکان ایرانی را بررسی کردیم و بر اساس رویکرد کار فلسفی با کودکان طراحی­ هایی صورت گرفت و محصولات به صورت داستان­های فکری ارایه گردید؛ یا مثل بسته تقویت حافظه شنیداری یا بسته بازی با حروف و کلمات. به جای اینکه کسی بخواهد ده روز بیاید اینجا برای مشاوره، ما برای او یک بسته تعریف کرده ایم که این باعث صرفه جویی در وقت و هزینه هم برای ما و هم برای او می شود. از آن طرف یک محصول هم تولید شده است که در کل کشور می تواند توزیع شود. لذا نگاه ما این بوده که به جای اینکه مردم بیایند در مرکز، ما برویم در خانه مردم. برای همین سایتی هم راه اندازی کرده ایم که مردم می­آیند، سوالات خود را می پرسند و محصولات را می بینند. البته هنوز نظم و غنای لازم از نظر مسئولین را پیدا نکرده است، ولی سایت فعالی است و در آینده قویتر هم خواهد شد.

-        آیا مرکز مشاوره مهرآفرین را دارای ویژگی خاصی می­دانید در نوع فعالیتها یا ارائه خدمات و ... که نسبت به مراکز دیگر، امتیاز یا نقطه قوتی برای آن به شمار آید؟

بله! ما کارهای منحصر به فرد خودمان را داریم. به دلیل نوع نگاهی که گفتم باید برویم در خانه مردم، محصولات خودمان را تولید کردیم. البته این به این معنا نیست که بقیه مراکز هیچ محصولی ندارند، اما به هر حال باید سرعت و شتاب تولید محصولات را هم در نظر گرفت. مثلاً سی دی قصه های مادربزرگ، بسته تقویت حافظه شنیداری، بسته بازی با حروف و کلمات، کتاب داستانهای فکری و کتاب آموزش تفکر هست، سی دی قصه های پدربزرگ هم در راه است و این در کشور کم نظیر است.

نکته دیگر، نگاه ایجابی است، نه فقط سلبی. به جای اینکه منتظر باشیم کسی مشکلی پیدا کند و به مرکز مشاوره رجوع کند، ما آمده ایم مشکلات را احصا و طبقه بندی کرده ایم و بر این مبنا محصولاتی را تولید کرده ایم. محصولات ما در یزد، رامسر و شیراز خیلی بیشتر از اصفهان مورد استقبال واقع شده است و این برای ما سوال برانگیز است، با اینکه من خودم شهروند اصفهان و استاد دانشگاه اصفهان هستم. احتمالاً به خاطر اینکه کارهای ما منحصر به فرد، متفاوت و متمایز است. مثلاً در زمینه داستانهای فکری، در سال 82 کتابی را ترجمه کردیم به نام "بچه های فیلسوف"، و کار فلسفی با کودک را مطرح کردیم. البته افراد دیگری نیز در این زمینه در ایران زحمت کشیده اند، مثل دکتر صفایی مقدم، سعید ناجی، خانم دکتر هدایتی، دکتر یحیی قائدی و خانم شهرتاش. ولی ما داستانهای خودمان را انتخاب و بومی کردیم، آنها را آزمایش کرده و سنجیده ایم و این کار در ایران خاص و منحصر به فرد است.

-        کمی درباره کارگاه ها و دوره های آموزشی مرکز توضیح بدهید.

اطلاعات کامل را می توانید در سایت مرکز ببینید. ولی به طور کلی در زمینه کودک کارگاه هایی برای کودکان، مربیان و اولیاء آنها داریم. در زمینه برنامه ­ریزی تحصیلی، کنکور و روش های مطالعه و گوش دادن برنامه هایی داریم. برای دانشجویان، برای پدرها و مادرها و برای قبل و بعد از ازدواج نیز کارگاه هایی داریم. ما تقریباً ادعایمان این است که یک بسته از صفر تا صد زندگی را داریم. بعضی از این کارگاه ها در بقیه مراکز شهر هم هست، اما برخی دیگر منحصر به فرد خودمان است و سایر مراکز ندارند. مثلاً یکی از حوزه هایی که ما داریم حوزه سلامت است که در حوزه تغذیه مشاوره می دهد و کارگاه هم برگزار می شود.

-        درباره انتشارات مرکز و همکاران تان در این زمینه نیز کمی توضیح دهید.

ما نگاه مان این بود که مشکلات مردم را شناسایی کنیم و بر اساس نیازسنجی، محصولاتمان را تولید کنیم. برخی از محصولات تولید شده و بقیه نیز در آینده با لطف و عنایت ویژه حضرت حق تولید خواهد شد. کارهای امسال نتیجه فعالیت های سال گذشته است. از جاهای مختلف با ما ارتباط برقرار کرده اند و مرکز نشر موسسه فعالیت خود را انجام می دهد. در کنار آن خود سایت هم یک مرکز نشر است. سایت با قابلیت بالایی راه اندازی شده است که محصولات را می توانند به صورت آنلاین بخرند و در خانه تحویل بگیرند. گاهی افراد در سایت پرسشهایی می پرسند و ما در حد وسع مان پاسخ می دهیم و گاهی موضوع بحث ایجاد می کنیم. سایت مهرآفرین یک شبکه­ ای است که حدود 300، 400 نفر عضو دارد. یکسری مطالب هم به صورت رایگان روی سایت هست.

در زمینه همکاران مرکز، ما یک تیم تولید داریم، یک اتاق فکر داریم که مسئولیت آن بر عهده خودم هست، مدیریت مرکز هم بر عهده خودم است و مدیریت فنی مجموعه با آقای مهرابی عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه اصفهان است، تیم تولید که مسئولیت­اش با آقای مرادی است و از همکاران خوب مرکز در حوزه کودک هستند و دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهان. ما یک نگاه کیفی به این مقوله داریم و نگاه ابزاری نداریم. بازسازی در نیروی انسانی داریم، خودمان را رصد و بازسازی می کنیم. مثلاً ویرایش دوم جلد اول کتاب داستان های فکری حدود 70 درصد با ویرایش اول متفاوت است.

-        مُراجعان شما بیشتر از چه نوع قشری هستند؟

ما همه جور مُراجع از همه جای شهر داشته ایم و این برای ما جالب بوده است. ما در حوزه کودک، برنامه ریزی تحصیلی و کنکور و خانواده راضی بوده ایم. اما در حوزه سلامت جسم و تغذیه راضی نبوده ایم، شاید چون مردم برای یک مرکز مشاوره چنین شأنی قائل نیستند. از شمال شهر و مناطق محروم، محله های بالای شهر، سپاهان شهر، چهارباغ بالا، خمینی شهر، نجف آباد، کوهپایه و تقریباً از همه جای شهر مُراجع داریم. این نشان می دهد که مرکز جا افتاده است.

-        در این مدت که مرکز راه اندازی شده است، به نظر شما مهمترین نیاز و مشکل خانواده ها چه چیزی بوده و برای رفع آن چه باید کرد؟

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم نظام تعلیم و تربیت ما چه در خانواده، چه در مدرسه و چه در دانشگاه مهارت های لازم را به آنها آموزش نمی دهد. در مواردی پدر و مادرها چون آموزش ندیده اند، بچه ها را خراب می کنند، یعنی پدر و مادر و مربی مشکل دارند. مثلاً مادر وسواس دارد و به بچه منتقل کرده است. اگر بخواهیم ایجابی نگاه کنیم، نه سلبی، هر کسی در هر دوره سنی باید مهارت هایی را یاد بگیرد و متاسفانه برای آموزش این مهارت­ها هیچ برنامه ای نداریم. اگر هم کسی یاد گرفته، خود به خود یاد گرفته، از قضای روزگار یا از روی زرنگی خودش یاد گرفته است. چون این مهارت ها را نداریم، یک جایی به خودمان، یا به بچه های مان ضربه می زنیم.

-        نگرش مردم اصفهان درباره رجوع به مراکز مشاوره (نحوه استقبال مردم) را چطور می­بینید و بیشتر در چه مواردی به شما رجوع کرده اند؟

در ابتدا که در خیریه مهر بودم ذهنیتم این بود که مردم اصفهان افق مثبتی نسبت به مرکز مشاوره ندارند و حاضر به هزینه کردن نیستند. اما از موقعی که خودم آمدم در مرکز مشاوره و شروع به کارهای جدیدی کردیم، دیدم نسبت به این قضیه مثبتتر شده است. این به این معنا نیست که در سبد خانواده های اصفهانی بحث مشاوره تعریف شده است. برخی افراد موقعی که مستاصل و دچار چالش می شوند به مشاوره رجوع می کنند، در حالی که مشاوره همواره کار سلبی نیست. رجوع به متخصص برای برنامه ریزی یک کار ایجابی است. با این همه نگاهم نسبت به قبل تغییر کرده که برخی افراد حاضرند برای بچه هایشان هزینه کنند. شاید چون برخی مراکز مشاوره درمانگرایانه با افراد برخورد کرده اند، نگاه ها عمدتاً اینجوری است که بچه من این مشکل را دارد، پس برویم مرکز مشاوره. ولی  کمتر می گوییم بچه من باهوش است، پس برویم مرکز مشاوره تا یک متخصص برایش برنامه ریزی کند. یعنی یک دانش آموز باهوش هم نیاز به مشاوره دارد و شاید بیشتر از سایر بچه ها. قبل از اینکه بچه دچار مشکل شود باید به مشاور رجوع کرد. ما از یک تا هجده سالگی برای آنها برنامه داریم.

ما دوست داریم چند مدرسه ابتدایی را به ما بدهند و بگویند برای بچه های ما برنامه ریزی و نقشه راه ترسیم کنید و آنها را چک کنید. ما حاضر نیستیم برای بچه هایمان سالی صد هزار تومان هزینه کنیم و این در سبد خانواده ما نیست. این آمادگی در مرکز ما هست که برای بچه های مدارس برنامه ریزی کند. اما متاسفانه این فضا نیست.

-        آینده مرکز مشاوره مهرآفرین را چگونه می بینید و چه اهداف بلندمدتی را برای آن در نظر گرفته اید؟

ابتدا که هیئت مدیره خیریه مهر از فعالیت مرکز مشاوره خیلی راضی نبودند، نظرشان این بود که ما این مرکز را ایجاد کردیم تا مشکلات مردم را حل کند و از آن طرف سودی هم عاید خیریه شود. لذا قرار شد مرکز را به مدت پنج سال تحویل بگیریم و بعد هم تحویل بدهیم، دوستان لطف کردند فرصت دادند تا مرکز خودگردان شود و روی پای خود بایستد. خوشبختانه این هدف محقق شده و حتی یک قدم جلوتر هم رفته است. من امیدوارم مرکز مشاوره به جایی برسد که نه تنها در استان اصفهان که در سطح کشور خدمات خوب و با کیفیتی را ارایه کند و بتواند در روند نوسازی و بهسازی جامعه نقش ­آفرینی کند. از جانب ما صادقانه این آمادگی وجود دارد که سایر مراکز بیایند دست در دست هم بگذاریم، اگر توان داشتند ما از توانشان استفاده می کنیم و ما هم توان خودمان را ارایه کنیم طراحی هایی صورت بگیرد و برنامه­ هایی طراحی اجرا کنیم بلکه بخشی از مسایل و چالش­ها و مشکلات شهروندان عزیز حل شود. ما در شیراز و رامسر حرکت­هایی انجام داده­ایم، در مشهد اخیراً شروع شده است و در یزد تا حدودی برای محصولات جایگاه داریم. در کل کشور کم کم جایگاه پیدا می کنیم. ما تا الآن حدود 50 هزار جلد کتاب فروختیم که رقم قابل توجهی است. نمی گوییم که همه از ما راضی هستند، ما از مراجعین نظرسنجی می کنیم. ما هم از برخی محصولات بیشتر راضی بوده ایم. با مدیران مرکز نیز به صورت ماهانه تبادل نظر، تصمیم گیری و تحلیل می کنیم و سعی در بازسازی داریم.

-        با تشکر از وقتی که در اختیار بنده گذاشتید و توضیحات ارزشمندتان.

------------------------------------------------------------------

لینک انتشار این مطلب در صاحب نیوز: اینجا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی