یادداشت های یک دانش جو

برای ساختن باورهایی استوارتر و ریشه دارتر

یادداشت های یک دانش جو

برای ساختن باورهایی استوارتر و ریشه دارتر

یادداشت های یک دانش جو

نوشتن برایم همچون مشق اندیشیدن است. می نویسم پس هستم!

دنبال کنندگان ۷ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

لزوم ریشه یابی مسئله پوشش: یک گفتگو

پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۸:۲۲ ب.ظ

ریشه یابیپنجشنبه 11 شهریور ماه مهمان کرسی نقد و تحلیل فرهنگ مهران با موضوع "چه لباسی بپوشیم؟" بودم. بخشی از گفتگو که در سایت مهران منتشر شده است، از این قرار است:

دیدگاه جوان و نوجوان ما این است که حجاب در نقطه مقابل زیبایی قرار دارد

هفتمین کرسی نقد و تحلیل فرهنگ با موضوع "چه لباسی بپوشیم؟" روز پنج شنبه 11 شهریور ماه 1395 با حضور جمعی از خواهران فعال فرهنگی در محل پژوهشگاه مطالعات اسلامی اصفهان برگزار شد . در این کرسی نظرات مختلفی پیرامون مساله پوشش و لباس مناسب بانوان مطرح  شد.

به گزارش مهران، خانم یوسفی از کارشناسان و فعالان فرهنگی پیرامون موضوع تاملی در پوشش اسلامی بانوان با عنوان چه لباسی بپوشیم بیان داشت: در باره حجاب و نسبت آن با زیبایی کاری انجام ندادیم. دیدگاه جوان و نوجوان ما این است که حجاب زیبایی های او را می پوشاند و حجاب در نقطه مقابل زیبایی قرار دارد. بهتر است در تعاریف و تبلیغات به نسبت حجاب با زیبایی توجه کنیم.

وی در ادامه به مساله پوشش نامناسب اشاره کرد و گفت: باید به دنبال چرایی این مساله برویم . ریشه یابی کنیم که چه عاملی باعث شده ترجمه حجاب و پوشش، امروزه به این شکل نامناسب باشد. می توان یک سری کارهای ریشه ای روانشناسی انجام داد. چیزی که بیشتر به آن پرداختیم مباحث معرفت شناسی بوده، در حالی که ممکن است این نوع پوشش ریشه در عوامل جبری، محیطی و خانوادگی داشته باشد. وقتی حجاب ناشی از وضعیت خانوادگی من باشد، من برای حجابم علت دارم، نه دلیل. خانمی که حجاب نامناسبی دارد ممکن است ناشی از محیط خانواده، فامیل، جمع دوستان و محیطی که در آن رشد کرده باشد. این ها علت های پوشش است که او را وادار می کند به این سمت گرایش داشته باشد.اگر دقیق ریشه یابی کنیم به این نتیجه می رسیم که خیلی اوقات پوشش نامناسب ناشی از فساد نبوده و علل دیگری چون چشم و هم چشمی نسبت به گروه هم سالان یا اجتماع، کمبود اعتماد به نفس و یا کم بودن سطح انتخاب گری افراد باشد. اگر در مباحث آموزشی بر قدرت انتخاب گری سرمایه گذاری بیشتری کنیم فرد در مساله پوشش هم با ملاک و معیار مناسب به انتخاب دست می زند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی