یادداشت های یک دانش جو

برای ساختن باورهایی استوارتر و ریشه دارتر

یادداشت های یک دانش جو

برای ساختن باورهایی استوارتر و ریشه دارتر

یادداشت های یک دانش جو

نوشتن برایم همچون مشق اندیشیدن است. می نویسم پس هستم!

دنبال کنندگان ۷ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تیزفکری"تفکر نقادانه یک حوزه میان رشته­ ای علمی است؛ دربردارندۀ شماری آمادگی­ ها، دانش ­ها و مهارت­ ها، که می­ خواهد کیفیتِ اندیشیدن فرد را ارتقاء بدهد. این آمادگی­ ها فرد را به سنجیدن باورها، گفته­ ها و شنیده ­ها متمایل نموده، و آن دانش­ ها و مهارت­ ها،  او را در تحقّق این هدف کارا و ورزیده می­ کند. هدف این است که هر فرد سنجیده ­تر فکر می­ کند و برای این هدف، ترفندها و مهارت­ های لازم را در چنته داشته باشد. ...

اما این کتاب قرار است چه کمکی به خوانندگان کند؟ این کتاب قرار است به خواننده کمک کند تا در نقد و بررسی هر گفته یا نوشته، با دقت، آگاهی و روش ­مندی بیشتر و بهتری عمل کند. ما باید محتوا را بفهمیم، دانسته‌‌ها را هضم کنیم، مفاهیم کلیدی را بیرون بکشیم و ادعاهای زیربنایی و روبنایی را تشخیص دهیم تا به ایده‌‌ها، نتایج و دانسته‌‌های جدیدی دست یابیم. چنین فعالیت‌‌هایی نیازمند ورزیدگی در سبک سنگین­ کردن دلایل (استدلال­ ورزی نقادانه) است ...".

نوشته بالا بخشی از پیشگفتار کتاب "تیزفکری، مهارت فهم و سنجش استدلال" است که توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران منتشر شده است. گروه فلسفه برای کودک (فبک) این پژوهشگاه، اقدام به انتشار یک مجموعه درسنامه 12 جلدی با عنوان "مجموعه آموزش مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان" نموده است. درسنامه "تیزفکری" دوازدهمین جلد این مجموعه است که توسط جناب آقای دکتر حامد صفایی پور با همکاری بنده نوشته شده است.

"تیزفکری" به موضوع استدلال ورزی نقادانه می پردازد که سطحی به نسبت حرفه­ ای­ تر از مهارت­ های عام تفکر نقادانه است و در نگاه اول به نظر می رسد مخاطب آن افراد آکادمیک است، اما در عین حال می تواند برای آن دسته از خوانندگان که مشغولیت‌‌های آکادمیک ندارند و فقط در پی افزایش کیفیت زندگی خود با یادگیری بیش‌ترند- سودمند باشد و به «تیزفکری» ایشان کمک کند.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب راهنمایی مستقیمِ مربیان و آموزگارانِ در تدریس مطالب کتاب است. این کار در سراسر کتاب با توضیح و بسط برخی عبارت‌ها، و آوردن مثال‌‌ها و نکته‌‌هایی برای آموزگاران در کادرهای جداگانه، صورت گرفته است.

امیدوارم که تهیه و مطالعه این کتاب برای شما سودمند باشد و ما را از نقد و نظر خود بهره مند سازید.

اندیشه تان همواره زلال باد!

با احترام

الهام یوسفی

-------------------------------------------------------------------------------------------

شیوه تهیه کتاب:

تهران: جهت تهیه این دوره ۱۲ جلدی تربیت مربی فبک (فلسفه برای کودک) می توانید با شماره 09192064375 (اقای زارع) تماس بگیرید و به محل پژوهشگاه علوم انسانی واقع در خیابان کردستان، تقاطع شیرازی 24 مراجعه فرمایید.
اصفهان: نشر نوشته، واقع در خیابان فلسطین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی